Paka Pramen 3,5%
Paka Pramen är ett tjeckiskt öl som bryggs i den lilla tjeckiska staden Nova Paka.
Doften är brödig men svag. Färgen är guldgul. Skummet är grovt och frasigt och sjunker undan hyfsat snabbt. Efter en stund är det nästan helt försvunnet. Ordentligt med kolsyra men utan att störa.
Ölet har utan tvekan en rejäl kropp, men också en lite bränd, kemisk ton. Det finns en hel del sirap i smaken. Beskan är fyllig men det "tjeckiska bettet" försvinner lite bland det söta. Eftersmaken lång (och söt).
Nova Paka är också födelsestaden för skulptören Bohumil Kafka (1878-1942). Om man vill framstå som riktigt, riktigt dryg i sociala sammanhang kan man alltid dra igång ett samtal om Kafka. En bit in i konversationen utbrister man förvånat: "Men ni pratar ju om Franz Kafka, jag menade förstås Bohumil Kafka".
Doften är brödig men svag. Färgen är guldgul. Skummet är grovt och frasigt och sjunker undan hyfsat snabbt. Efter en stund är det nästan helt försvunnet. Ordentligt med kolsyra men utan att störa.
Ölet har utan tvekan en rejäl kropp, men också en lite bränd, kemisk ton. Det finns en hel del sirap i smaken. Beskan är fyllig men det "tjeckiska bettet" försvinner lite bland det söta. Eftersmaken lång (och söt).
Nova Paka är också födelsestaden för skulptören Bohumil Kafka (1878-1942). Om man vill framstå som riktigt, riktigt dryg i sociala sammanhang kan man alltid dra igång ett samtal om Kafka. En bit in i konversationen utbrister man förvånat: "Men ni pratar ju om Franz Kafka, jag menade förstås Bohumil Kafka".
Ballad of a Thin Man (live version 1984)
Att säga att den tjeckiske författaren Franz Kafka haft en stor påverkan på efterkrigstidens litteratur får nog räknas som en underdrift. Hos Kafka är människans kontroll över
tillvaron en bara en illusion och livet är inget annat än en serie absurditeter. Hans karaktärer är oförmögna nå fram till varandra utan förirrar sig allt djupare in i en labyrint av oöverskådliga regelverk och sociala förpliktelser.
Även om Bob Dylans sextiotalsproduktion ofta har en dragning
åt det absurda så är det bara i
sällsynta fall som den kan kallas Kafkaartad. Kaoset har hos Dylan istället en
karnevalistisk kvalitet som emanciperar snarare än alienerar. Må vara att Desolation Row och Sad Eye
Lady of the Lowlands andas en viss uppgiven melankoli, men särskilt
ångestfyllt blir det aldrig.
Undantaget som bekräftar regeln är förstås Ballad of a Thin
Man där en kallsvettig Mister Jones förgäves
försöker förstå vad det är som händer:
You walk into the room
With your pencil in your hand
You see somebody naked
And you say ”Who is that man?”
You try so hard
But you don’t understand
Just what you’ll say
When you get home
With your pencil in your hand
You see somebody naked
And you say ”Who is that man?”
You try so hard
But you don’t understand
Just what you’ll say
When you get home
Och som om inte detta vore nog följs varje vers av en refräng som med all önskvärd tydlighet understryker att
Mister Jones faktiskt inte förstår någonting alls:
Because something is
happening here
But you don’t know what it is
Do you, mr Jones
But you don’t know what it is
Do you, mr Jones
Det Kafkaartade i Ballad
of a Thin Man ligger till stor del i själva berättarperspektivet. Avsaknaden av personliga pronomen i förstaperson (till exempel ”I” och ”me”) gör sångjaget osynligt, men sätter på samma gång sångens du i centrum. Effekten liknar en dålig polisfilm där den kedjerökande kommissarien vänder skrivbordslampan
mot förhörsobjektet. Förhörsledaren blir omöjlig att urskilja i motljuset samtidigt som den anklagade (kanske är det Herr K?) avkläds och exponeras.
Även den direkta anföringen i dialogen för tankarna till förhörsrummet. Mr Jones
säger något varpå en annan svarar. Det hela påminner om ett transkriberat
förhörsprotokoll, befriat från känslor
och nyanser:
You raise up your head
And you ask, ”Is this where it is?”
And somebody points at you and says
”It’s his”
And you say, ”What’s mine?”
And somebody else says, ”Where what is?”
And you say, ”Oh my God
Am I here all alone?”
And you ask, ”Is this where it is?”
And somebody points at you and says
”It’s his”
And you say, ”What’s mine?”
And somebody else says, ”Where what is?”
And you say, ”Oh my God
Am I here all alone?”
Ballad of a Thin Man gjorde sin entré i Dylans repertoar via albumet Highway 61 revisted (1965) och inte helt överraskande har Mister Jones identitet allt sedan dess varit föremål
för en hel del spekulation. I Karsten Jörgensens Bob Dylan Lexikon (2006) nämns
bland annat journalisterna Max Jones och Jeffrey Jones - liksom artistkollegorna
Brian Jones och Joan Baez - som möjliga förebilder.
Det frenetiska sökandet efter svaret på frågan om
vem som egentligen döljer sig bakom Mister
Jones är förstås ingenting annat än en avledningsmanöver. Sångens konsekventa du-tilltal
förvandlar oss alla till Mister Jones och nervöst ser vi oss omkring för att se
om vi hittar någon som kan ta vår plats.
Ett lönlöst projekt skall det visa sig. Ingen ersättare står
att finna och värre ska det bli. Att även rollerna som subjekt och objekt är
förhandlingsbara blir tydligt när lyssnaren plötsligt finner sig vara freakshowens huvudattraktion. Vem
pekar egentligen finger mot vem?
You hand in your ticket
And you go watch the geek
Who immediately walks up to you
When he hears you speak
And says How does it feel
To be such a freak
And you say Impossible As he hands you a bone.
And you go watch the geek
Who immediately walks up to you
When he hears you speak
And says How does it feel
To be such a freak
And you say Impossible As he hands you a bone.
I den del av bokserien 33⅓ som behandlar Highway 61 Revisted konstaterar den
amerikanske skribenten Mark Polizotti (kanske mest känd som översättare av Patrick
Modiano) att den klaustrofobiska känslan i Ballad of a Thin Mans till viss del går att
förklara rent metriskt. Förutom den assonans som återkommer tre gånger per vers (till
exempel geek/speak/freak i versen ovan)
så assonerar också samtliga versslut såväl med varandra som med Mister Jones själv (home/alone/bone/Jones).
Polizotti menar att denna struktur skapar en rundgång där
lyssnaren hela tiden återkommer till samma punkt. Den låsta strukturen skulle,
enligt Polizotti, också förklara varför Ballad of a Thin Man så sällan omarbetas när
den spelas live.
Att allting är relativt är förstås en truism, men saken är den att
låten visst har förändrats. Ta till exempel den version som man kan höra på
Real Live (1984). Förutom några smärre avvikelser -som att en del verser har fått stryka på foten eller att en svajig surfgitarr stiger fram på klaviaturens bekostnad –
så finns det en avgörande skillnad i sättet som sången framförs på. Det anklagande och hånfullt aggressiva tonfall som hörs på albumversionen från 1965 känns nu mer som en kuliss - en pose om man så vill. Det är uppenbart att det finns en tilltagande munterhet i botten och att denna munterhet när som helst kan bryta igenom fasaden av spelad motvilja.
Kanske har Dylan, under de nitton år som passerat mellan Highway 61 Revisted och Real Live, sjungit låten så många gånger att han till slut börjat ha en viss fördragsamhet med sin Mister Jones. Kanske är han till och med glad att se honom. Om han nu inte redan hade honom med sig vill säga.
Kanske har Dylan, under de nitton år som passerat mellan Highway 61 Revisted och Real Live, sjungit låten så många gånger att han till slut börjat ha en viss fördragsamhet med sin Mister Jones. Kanske är han till och med glad att se honom. Om han nu inte redan hade honom med sig vill säga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar