Bergsfolk Pilsner 3,5%
Seven Curses (live version 1963)
As Dylan grew as a performer, and continued his work of absorbing the influences that attracted him and making them his own, a moment arrived when his personality his presence, could successfully communicate itself not just in person but his recorded performances as well. At that moment Dylan become a star almost overnight...
Old Reilly stole a stallionBut they caught him and they brought him backAnd they laid him down on the jailhouse groundWith an iron chain around his neckOld Reilly's daughter got a messageThat her father was to hangShe rode by night and came by morningWith gold and silver in her handWhen the judge saw Reilly's daughterHis old eyes deepened in his headSayin', "Gold will never free your fatherThe price, my dear, is you instead"
Old Reilly avråder sin dotter från att gå domaren till mötes. Hur det än blir är slaget förlorat - antingen förlorar han livet i galgen eller så skändas hans barn vilket i sången framstår som snäppet värre.
"Oh I'm as good as dead,"cried Reilly
"It's only you that he does crave
And my skin will surely crawl if he touches you at all
Get back on your horse and ride away"
Men dottern insisterar och överlämnar sig i stoiskt domarens våld. Denne har dock redan låtit hänga fadern varför den ödesdigra natten nu fylls av oroande förebud, till synes hämtade från ett gotiskt skräckkabinett:
The gallows shadows shook the evening
In the night a hound dog bayed
In the night the grounds were groanin'
In the night the price was paid
Seven Curses är baserad på Judy Collins Anathea - som i sin tur är en bearbetning av den ungerska folkvisan Feher Anna. Det är tydligt att Dylan har försökt renodla textens existentiella essens. Till att börja med har brodern och systern i Collins Anathea bytts ut mot en far och en dotter, vilket avsevärt ökar det känslomässiga bråddjupet. Det räcker inte med att Old Reilly försatt sin dotter i en fruktansvärt situation, hon måste också möta den ensam.
Därtill avrättas Old Reilly innan hans dotter överlämnar sig till domaren vilket får det hela att bli än mer meningslöst. Inte ens i teorin hade dotterns offer kunnat rädda honom. Såväl far som dotter har varit maktlösa redan från första stund.
Judy Collins Anathea slutar med att Anathea nås av beskedet om att hennes bror hänger död i skogen. Dylan går dock betydligt längre och låter dottern själv vara den som hittar den döde; allt skildrat med luguber detaljrikedom:
The next mornin' she had awoken
To know that the judge had never spoken
She saw that hangin' branch a bendin'
She saw her fathers body broken
Det hörs att Dylan hyser tilltro till kraften i den egna lyriken. De nasala, lite knarriga maneren som användes för att skapa autenticitet i Pretty Polly har ersatts av en egen röst. Tonfallet är sorgset och den grymma texten kontrasteras mot en liten ljus gitarrfigur i dur som flätas in mellan varje rad.
Seven curses avslutas med två verser där en förbannelse av bibliskt snitt utgjuts över domaren. Det är emellertid inte helt klart om det är dottern själv som står bakom anateman eller om det snarare är ett utryck för kosmisk karma och gudomlig rättvisa:
These be seven curses on a judge so cruel:
That one doctor can not save him
That two healers can not heal him
That three eyes can not see himThat four ears can not hear him
That five walls can not hide him
That six diggers can not bury him
And that seven deaths shall never kill him
Om man studerar raderna var för sig bryts de sönder mot varandra. Varför ska han gömma sig om ingen ser honom? Varför ska han begravas när hanändå inte kan dö? Men texten måste förstås som en helhet och därmed blir de två sista verserna en föraning om de svindlande, associativa hopningarna som snart ska komma att höras i Gates of Eden och It´s Alright Ma (I´m Only Bleeding).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar