ICA Supermarket Smedjebacken IPA 3,5%
Det finns lokala öl och det finns lokala öl. Som exempel på det senare har vi ICA Supermarket Smedjebacken IPA, en trekommafemma tillverkad av Bergslagen brygghus - beläget i Smedjebackens gamla brandstation - och som enbart säljs i den lokala ICA-affären.
Ölet är ljust bärnstensfärgat och inte helt klart. Doften är blommig med lite ananas. Skummet är högt och långvarigt med mycket kläng. Diskret kolsyra. Det är mycket malt, men inte särskilt mycket beska. Dock finns det en pigg färskölsfeeling som dels beror på den fina jästtonen och dels på ett lätt gasigt avslut med en aning gräs. Lång brödig eftersmak med lite mjöl.
Ölet är ljust bärnstensfärgat och inte helt klart. Doften är blommig med lite ananas. Skummet är högt och långvarigt med mycket kläng. Diskret kolsyra. Det är mycket malt, men inte särskilt mycket beska. Dock finns det en pigg färskölsfeeling som dels beror på den fina jästtonen och dels på ett lätt gasigt avslut med en aning gräs. Lång brödig eftersmak med lite mjöl.
ICA supermarket Smedjebacken IPA är förstås ett högst
lovvärt initiativ; särskilt som akronymen ICA
ofelbart leder tankarna till harmonICA.
Fourth Time Around (live version 1966)
Den ensamme gitarrbehängde trubaduren med munspelshållare
kring halsen är en tidlös - för att inte säga stereotyp - bild av ett konstnärskap där ihärdigheten går hand i
hand med integriteten. Dock bör synen av en gitarrist som samtidigt spelar
munspel ha varit ganska ovanlig innan Bob Dylan slog igenom 1963. Visserligen
spelade enstaka bluesartister (t.ex. Jimmy Reed) med munspelshållare redan på femtiotalet,
men särskilt vanligt kan det knappast ha varit.
I reportageboken Positively Main Street (1971)
intervjuar musikjournalisten Toby Thompsson expediten i den musikaffär där
Dylan i slutet av femtiotalet köpte sin första munspelshållare. Historien är
intressant på flera sätt. Till exempel är det ingen som riktigt förstår vad det
är han vill beställa och det slutar med att han får rita en skiss av hållaren.
I den ständigt pågående diskussionen om vilket som egentligen är Bob Dylans bästa
munspelssolo är det en handfull låtar som ständigt återkommer. En av dem är den
liveversion av Fourth Time Around som framförs under 1966 års
turné.
Den 17 maj 1966 spelar Bob Dylan i Manchester Free Trade
Hall. Den första halvan av konserten är akustisk med Dylan ensam på scen. I
munspelshållaren har han ett G-stämt Hohner Marching Band. Fourth Time Around
ligger som nummer två i låtlistan.
Munspelspartiet i Manchester Free Trade Hall är både längre
och mer framträdande än studioinspelningen som går att höra på albumet Blonde on Blonde. Försiktigt trevande skisseras
melodin fram. Till en början ackord och senare rena toner långt upp på den
obrutna durskalan.
Det mjuka, följsamma munspelet kontrasterar skarpt mot
textens skildring av det bittra och destruktiva slutet på en kärleksrelation:
When she said
”Don’t waste your words, they’re just lies”
I cried she was deaf
And she worked on my face until breaking my eyes
Then said, ”What else you got left?”
It was then that I got up to leave
But she said, ”Don’t forget
Everybody must give something back
For something they get”
”Don’t waste your words, they’re just lies”
I cried she was deaf
And she worked on my face until breaking my eyes
Then said, ”What else you got left?”
It was then that I got up to leave
But she said, ”Don’t forget
Everybody must give something back
For something they get”
I stood there and
hummed
I tapped on her drum and asked her how come
And she buttoned her boot
And straightened her suit
Then she said, ”Don’t get cute”
So I forced my hands in my pockets
And felt with my thumbs
And gallantly handed her
My very last piece of gum
I tapped on her drum and asked her how come
And she buttoned her boot
And straightened her suit
Then she said, ”Don’t get cute”
So I forced my hands in my pockets
And felt with my thumbs
And gallantly handed her
My very last piece of gum
Dylan framför texten ungefär som han spelar munspelet.
Känsligt, nästan smekande. På så sätt blir det hela en smula manipulativt eftersom
lyssnaren mer eller mindre luras att ta sångjagets perspektiv. Att provokativt överlämna ett tuggummi till den
partner som nyss tillintetgjorts kan inte ens med den bästa vilja kallas
känsligt ömsint eller mjukt.
Slutsatsen att Everybody
must give something back / For something they get är central. Fourth
Time Around beskriver nämligen en cyklisk värld där slutet på det ena alltid
är början på det andra, och där det som sker ingår i en ändlös kedja av orsak
och verkan. Således blir det helt logiskt att det tuggummi som gavs bort i vers
två en stund senare bidrar till att göra uppbrottet definitivt och
oåterkalleligt:
Her Jamaican rum
And when she did come, I asked her for some
She said, ”No, dear”
I said, ”Your words aren’t clear
You’d better spit out your gum”
She screamed till her face got so red
The she fell on the floor
And I covered her up and then
Thought I´d go look through her drawer
And when she did come, I asked her for some
She said, ”No, dear”
I said, ”Your words aren’t clear
You’d better spit out your gum”
She screamed till her face got so red
The she fell on the floor
And I covered her up and then
Thought I´d go look through her drawer
I den avslutande versen blir avslutet början på något nytt
(?) när sångjaget går tillbaka till en tidigare kärlek:
And when I was through
I filled up my shoe
And brought it to you
And you, you took me in
You loved me then
You didn’t waste time
And I, I never took much
I never asked for your crutch
Now don’t ask for mine
Fourth time around börjar med att ett förhållande
slutar och slutar med att ett förhållande börjar. Sett ur detta perspektiv
kommer det knappast som en överraskning att även låten som helhet slutar som
den börjar - med en munspelsfigur.
I filled up my shoe
And brought it to you
And you, you took me in
You loved me then
You didn’t waste time
And I, I never took much
I never asked for your crutch
Now don’t ask for mine
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar